Conversie optimalisatie

Een website is nooit af

De behoeften van jouw websitegebruikers veranderen steeds. Ook de doelen van jouw organisatie kunnen veranderen. Daarom is voor een goede website continu optimalisatie nodig.

Meten en verbeteren

Doelen zijn de basis voor een succesvolle website. Aan de hand van deze doelen analyseren wij statistieken en creëren wij een dashboard. Dit dashboard geeft je inzicht in:

  • aantal bezoekers
  • herkomst bezoekers
  • conversie- en afhaakpercentages
  • resultaten e-mail campagnes
  • social media
  • SEO score

Een perfect ingerichte webanalyse-oplossing is nog maar het begin van optimalisatie. Het gaat tenslotte om wat je doet met de nieuwe kennis. Colours helpt je daarbij.

Gebruiksvriendelijkheid is essentieel

Natuurlijk wil je dat jouw website makkelijk te gebruiken is. Maar hoe bereik je dat? Wij zetten verschillende onderzoeksmethodes in om erachter te komen wat er beter kan. Bijvoorbeeld door het aan de gebruikers zelf te vragen. Daarmee kunnen we jouw website snel verbeteren.

Optimalisatiemethoden

Gebruikersonderzoek met eyetracking
Dankzij eye-tracking kunnen we zien waar bezoekers precies naar kijken op jouw website. Daarbij maken we gebruik van de nieuwste technologieën. Met die informatie kunnen we jouw website nog effectiever optimaliseren.

Remote usability testing
Remote usability testing is een online testmethode om snel feedback te ontvangen op designs. Colours maakt gebruik van de tools Usabilla en Verifyapp. Daarmee kunnen we heel snel een test opzetten en respondenten uitnodigen. Dit is een laagdrempelige manier om feedback te krijgen.

Gebruikersonderzoek met emotiemeting
Door het toevoegen van emotiemeting bij gebruikersonderzoek met eyetracking is het mogelijk om nog beter inzicht te krijgen in wat er in een proefpersoon omgaat. Met een speciale headset meten we de emotie. Daardoor zien we snel wat voor emoties respondenten ervaren bij het uitvoeren van bepaalde taken.   

Cardsorting onderzoek
Een goede website heeft een logische navigatiestructuur. Maar hoe zorg je voor zo’n structuur? Een van de methodes is Cartsorting. Daarmee geven toekomstige gebruikers aan welke menu items ze het belangrijkst vinden, en waar ze die verwachten. Dat doen ze door kaartjes te sorteren, vandaar de naam. Ook vragen we wat logische namen zijn voor menu onderdelen.

 

Expert review
Onze experts zien, dankzij hun jarenlange ervaring, snel wat er beter kan aan jouw website. Dankzij een expert review krijg je snel inzicht in knelpunten en hoe deze op te lossen zijn. In een overzichtelijke rapportage worden de resultaten met je gedeeld.

A/B testen
Bij een A/B test krijgt de helft van de groep een alternatieve pagina te zien. Daarbij meten we de resultaten van beide pagina’s. We zien daardoor welke pagina het beste resultaat oplevert: bijvoorbeeld de hoogste conversie. Bijzonder aan deze methode is dat alle omgevingsfactoren uitgesloten worden, omdat we gelijktijdig beide pagina’s testen. Daardoor zijn de resultaten zeer betrouwbaar.

Real-time data verzamelen
Is er geen tijd of budget voor een eye-tracking onderzoek, of is er meer data nodig? Dan kan het nut hebben om conversie optimalisatie tools, zoals Hotjar, in te zetten. Daarmee zien we over welke delen van de pagina de muis gaat. Ook zien we het als mensen niet doorscrollen naar de rest van de pagina. Werkt jouw formulier niet zoals je het zou willen? Wij zien precies per veld wáár het mis gaat. Zodat we dat snel kunnen verbeteren.

Feedback tool
Je ziet het steeds vaker voorbij komen op websites: de feedback tool. Hierin wordt kort gevraagd wat er beter zou kunnen aan de website. Dat kan bijvoorbeeld door een pop-up op de website. We kunnen dit zelfs zo instellen dat mensen deze vraag krijgen zodra ze de website gaan verlaten.

Verder praten over het vergroten van jouw online succes?

Direct contact

Neem contact met ons op!