Van data driven naar people driven

| blog

Het verzamelen van data is een essentieel onderdeel van online marketing. Zonder data kunnen we niet meten hoe een website presteert. En belangrijker nog; zonder data weten we niet waar we kunnen beginnen met optimaliseren.

Het verzamelen van data wordt daarmee steeds belangrijker voor bedrijven. Ook wordt het steeds interessanter om met data aan de slag te gaan. De eerste stap, het verzamelen van data, is eenvoudig gezet. Maar, wat moeten we uiteindelijk met al die data? En gebruiken we deze data wel op een goede en efficiënte manier om de website te optimaliseren? Alleen data driven is hiermee niet genoeg; we moeten de vertaalslag maken naar de bezoeker. We gaan van data driven naar people driven.

Optimaliseren binnen de context van jouw organisatie
Voordat we deze vertaalslag maken, is het belangrijk om te weten wat we onder het optimaliseren van een website verstaan. De mate van optimalisatie hangt namelijk grotendeels af van de kwaliteit van jouw website of webshop. Een goed geoptimaliseerde website, zoals Amazon, zal met een paar optimalisatie-aanpassingen geen grote veranderingen meer teweeg brengen in de omzet, terwijl een website die net begint met optimalisatie makkelijk een conversiestijging van 10-15% kan behalen. De winst die te behalen is met conversie-optimalisatie heeft dus te maken met de juiste context van jouw organisatie.

People driven is een proces
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat wij geen site als Amazon beheren, maar dat we nog aan het begin van het proces staan. We kunnen dus relatief snel mooie winsten behalen in de conversie. Maar hoe zetten we met al deze data de juiste stappen naar optimalisatie? Daarvoor hebben we een proces nodig, of beter gezegd, een people driven proces. 

Wat is people driven?
Bij people driven kijken we niet alleen naar de data, maar gebruiken we de data om de gebruiker achter deze data te leren kennen en begrijpen. Een sessie op de website, is een getal. Met dit getal weten we nog niet wie de bezoeker is, met welk doel de bezoeker op jouw site komt, wat de bezoeker doet en of de bezoeker vindt waar hij/zij naar op zoek is. Inleving en inbeelding van de bezoeker zet deuren open die voorheen gesloten waren. Kennen we de gebruiker echt of stellen we ons voor dat de gebruiker een kopie is van onszelf? Doorlopen wij de website op dezelfde manier zoals dat de bezoeker dat doet of is de customer journey van de bezoeker anders?

Leer je bezoeker eerst kennen
People driven is een proces waarbij we onszelf eerst vragen gaan stellen voordat we een duik nemen in alle data. Op die manier kunnen we aan de hand van de juiste vraagstelling, de juiste data vinden. Gebruik de bekende 4-W’s om erachter te komen wie er op jouw site komt:

  • Wie is de bezoeker van je website?
  • Wat wil de bezoeker doen?
  • Waar gaat de bezoeker naar toe?
  • Waarom doet de bezoeker dit?

​Deze vragen helpen je om inzicht te krijgen in jouw bezoeker. Hierdoor begrijp je de reden van uitstap beter. Na beantwoording van deze vragen weet je beter naar welke data je opzoek moet gaan om je website te optimaliseren.
Vragen om bezoekers beter te begrijpen
Hoe ziet een people driven proces eruit?

Een people driven proces maakt gebruik van zowel kwantitatieve als kwalitatieve data om inzicht te creëren op het gebied van consumentengedrag. Onder kwantitatieve data verstaan we gegevens die we verkrijgen uit onder andere de webanalyses. Met deze data bepalen we waar de drempels en verbeterpunten in de conversiefunnel zijn. Bij kwalitatieve data kijken we naar het gedrag van de gebruiker. Met deze data bepalen we dus wat de drempels en verbeterpunten in de conversiefunnel zijn.In 5 stappen naar een betere conversie
In 5 stappen naar een betere conversie

Stap 1: De technische analyse
Wanneer we starten met conversie optimalisatie beginnen we altijd met een technische analyse. In deze analyse spoor je eerst bugs op die de customer journey in de weg zitten. Een bug is een fout op de website waardoor (een deel van) niet werkt zoals bedoeld is. Bugs kunnen je optimalisatieproces flink verstoren. Verder onderzoek je in deze fase hoe de bezoeker jouw website bereikt. Via welk device wordt jouw website het best bezocht? Opvallende elementen (bijvoorbeeld een hoog bounce- of uitstappercentage op mobiel), kunnen verder onderzocht worden in de volgende stap van je analyse.

Stap 2: De heuristieke analyse
In de volgende stap kijken we nauwkeurig naar de website met de heuristieke analyse. In deze analyse doorloop je zelf jouw website en vraag je jezelf af hoe jouw bezoeker de website zou doorlopen. Voor jou is de websitestructuur helder, maar is de customer journey ook goed te begrijpen voor je bezoeker? Waar zit mogelijke frictie, wat verloopt niet naar behoren? Ontdek je deze zelf? Dan loopt jouw bezoeker hier gegarandeerd ook tegenaan. Zodra je kritisch naar je website gekeken hebt en de site in meerdere journeys doorlopen hebt, waarbij eventuele bugs getackeld zijn, heb je de eerste belangrijke inzichten voor je optimalisatieproces.

Stap 3: De webanalyse
Waar veel online marketeers Google Analytics al in stap 1 gebruiken, laten we hiermee zien dat je eerst tot de juiste vragen moet komen om te weten welke data je uit Google Analytics wilt halen. Wanneer je in deze stap aankomt heb je dus al een idee wat de mogelijke problemen zijn op jouw website. Bij de webanalyse duik je dieper in de data om je hypotheses nauwkeurig te gaan formuleren.

Stap 4: de Hotjar analyse
Nu we de mogelijke drempels inzichtelijk zijn, kunnen we deze toetsen met een Hotjar analyse, waarbij je een beeld krijgt van het daadwerkelijk klik- en scrollgedrag van jouw bezoeker. Hotjar is een conversie optimalisatietool die sessies van je bezoekers opslaat. In zogenaamde heatmaps (tot hoever scrollt de bezoeker door je site en bereikt je bezoeker je belangrijkste Call-to-Action wel?) en clickmaps (op welke elementen wordt vaak geklikt) wordt het gedrag van jouw bezoeker inzichtelijk.

Stap 5: Gebruikerstesten en kwalitatieve onderzoeken
De beste en meest kwalitatieve data haal je natuurlijk bij de bezoekers zelf. Gebruikerstesten en surveys vergen meestal wat meer tijd, waardoor deze analyses helaas vaak worden overgeslagen. Probeer hier slim mee om te gaan, en zet bijvoorbeeld polls in om feedback van je bezoekers te ontvangen.

Aan de slag met de people driven aanpak
Bij Colours gaan wij elk proces in volgens de people driven aanpak. We hebben een team van CRO specialisten die de kennis en ervaring hebben om jou snel op weg te helpen. Of je nu net begint met optimalisatie of al ervaring hebt, wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken. 

Liset Valks

Reacties

 

Verder praten over het vergroten van jouw online succes?

Direct contact

Neem contact met ons op!