De marketing key take-outs van Sitecore Symposium in Orlando

| blog

Het Sitecore Symposium van 2018 in Orlando was voor mij het eerste symposium waarbij ik aanwezig mocht zijn. Met ervaring uit de gerealiseerde Sitecore marketing implementaties de afgelopen jaren was ik vooral benieuwd naar de insights uit de marketing track. In deze blog deel ik de vier belangrijkste learnings voor een marketeer die met Sitecore werkt.

1. Sitecore Horizon brengt nieuwe en de nodige mogelijkheden voor marketeers

In de closing keynote gaf Sitecore’s Director of User Experience Niels Handberg een update over de nieuwe UI van Sitecore, Horizon. Op het vorige Symposium in Las Vegas al eerder gepresenteerd, nu op de rand van de technical preview in Sitecore 9.1. Sitecore Horizon brengt, op het eerste oog, twee grote veranderingen met zich mee: de vernieuwing van de Launchpad (de startpagina van Sitecore) en de vernieuwing van de Experience Editor.

Launchpad
De launchpad moet, op papier, veel meer worden ingestoken als een practice-what-they-preach dashboard: een dashboard met datagedreven ingangen voor de gebruiker van Sitecore. Op de getoonde demo schermen zien we performance data van de website zoals welke pagina’s presteren het beste, welke dagen van de week presteren het beste of wat zijn interessante audiences om op te focussen (daarover later meer). Dit dashboard ziet eruit als de gedroomde wereld voor een marketeer: heel veel interessante data en óók nog geïnspireerd worden door de machine learning motor van Sitecore. Met dit launchpad zet Sitecore een next step naar hetgeen wat zij willen bieden: een oplossing om de beste digital experiences te creëren. Razend benieuwd naar het gebruik van dit nieuwe launchpad en wat de eerste ervaringen zijn om ervoor te zorgen dat het dashboard ook écht wordt gevuld met zulke relevante data.

Experience Editor
Dan de Experience Editor. Ook die gaat flink op de schop. Het idee van een WYSIWYG editor is nog verder doorgevoerd waarbij je bijvoorbeeld in de editor de mobile versie kan zien en bewerken, zodat je direct kan zien wat de mobile experience van de website is. Mede door dit soort features ziet de nieuwe editor er ontzettend soepel uit. Maar waar de marketeer die ervaring heeft met Sitecore nog enthousiaster van zal worden is de combinatie met het huidige Marketing Control Panel. Personalisatie, A/B testen en goals zijn direct vanaf de editor toe te wijzen aan content. En hoera!! Er werd zelfs gedemonstreerd hoe we eindelijk een goal out-of-the-box kunnen toekennen aan een knop. Mooi!

Marketing toolkit
Wat betreft nieuwe marketing features werd er gesproken over een ‘brand new Marketing toolkit’. Waar ik bij deze feature enthousiast van werd, is de mogelijkheid van het creëren van audiences. Een Sitecore Audience kun je vergelijken met audiences zoals we ze kennen van bijv. Google Adwords: een set aan kenmerken van een bezoeker op basis van zijn gedrag (device, locatie, taal, landingspagina etc.). Daarbij dus net weer iets anders dan de bekende profiles en patterns, wat gebaseerd is op klikgedrag. Wat de toekomst van deze profiles en patterns is, werd nog niet getoond. Uiteraard bij de audiences ook weer een fancy toevoeging van machine learning waarbij Sitecore een suggestie kan doen op interessante audiences (bijv. Big City people presteren 23% beter). Laten we nog even afwachten wat dit in praktijk gaan betekenen.

2. Sitecore breidt uit als content hub en daar moet je als marketeer iets mee

Een grote aankondiging in zowel de openingskeynote als sluitingskeynote was de toevoeging van Stylelabs, zoals door henzelf omgeschreven als een 360° Marketing Content Hub. Zeker de demo op de slotdag van StyleLabs was qua tool impressive. In een notendop wat het doet en kan: Stylelabs combineert een digital asset management (DAM), marketing resource management (MRM) en product information management (PIM). Daarmee heeft Stylelabs een grote rol in het creëren en organiseren van het belangrijkste middel voor een optimale experience: content. Stylelabs biedt een complete workflow vanaf contentcreatie (inclusief mooie feedback loops), tot contentpublicatie en details als bijvoorbeeld versiebeheer. Met vlekkeloze integraties naar de Adobe suite en uiteindelijk uiteraard ook Sitecore, klinkt het als een enorm mooie toevoeging.

De vraag die echter bij mij reist is: bij welke bedrijven past deze toevoeging? De oplossing an sich is prachtig, maar vervolgens moeten we het in praktijk brengen. Het heeft namelijk óók betrekking op de manier waarop je omgaat met content. Biedt het nieuwe proces met Stylelabs juist kansen of maakt het complex? Daarnaast; voor de bedrijven die dit proces wel (gaan) gebruiken, moeten zij gaan switchen van bestaande systemen? En het geldt niet alleen voor een oplossing als Stylelabs: Sitecore gaat zich meer en meer bewegen richting een 360° Marketing Content Hub dat dient voor het aggregeren en publiceren van content, al dan niet van en naar Sitecore platformen. De tijd dat Sitecore in zijn kracht staat als ‘enkel een CMS’ laten we wellicht heel snel achter ons. We moeten nadenken over de rol Sitecore die heeft in onze totale techniek én marketing architectuur. 

3. Personaliseren, maar dan nu een tandje erbij

De talks in de Marketing track gingen, uiteraard, vooral over personalisatie met Sitecore. Zaken die daarin opvielen was allereerst dat het een veelvoorkomend probleem blijft ‘how to start’. Sitecore zet daar op in met Sitecore Horizon (eenvoudiger maken door hulp bij). Een aantal talks gingen over de next step in personalisatie. Voor de gevorderde personalisatiegebruiker is de tijd van eenvoudig personaliseren op ruling (bijv. campagne, bezoekfrequentie) en profiles achter de rug. Op naar sneller en meer personaliseren met de hulp van méér data én machine learning. Verschillende talks lieten de mogelijkheden en de kracht van data uit externe systemen zien. Interessant was hierin de overweging om een dataplatform vóór Sitecore te plaatsen die de rol inneemt van ‘verzamelaar’. Hiermee voorkom je dat je voor iedere koppeling een maatwerkoplossing in Sitecore moet bouwen, sommige tools hebben dit namelijk standaard in zich. De ‘verzamelaar’ is vervolgens ook verantwoordelijk voor het combineren en opschonen van overlappende data. Zo gaat er één schone datastroom richting Sitecore. Een goede oplossing ter overweging.

Een aantal andere talks lieten de kracht van Machine Learning zien in het aanleveren van de juiste data. Uiteraard gaat Sitecore hierin de marketeer ook helpen, maar interessant was de visie waarbij de toekomstige marketeer zelf, op basis van bijv. Azure Machine Learning Studio, zijn eigen Machine Learning experimenten kan uitvoeren en verbinden met Sitecore. De rol van de moderne marketeer verandert daarmee maar weer eens.

Tot slot werden er diverse mooie custom oplossingen getoond voor bijvoorbeeld het rechtstreeks personaliseren van meerdere componenten vanuit een campagne of rule. Zeker voor het personaliseren van meerdere componenten op diverse pagina’s kan dit een uitkomst bieden. Hiermee ben je in staat sneller te personaliseren en beter het overzicht te houden. Iets wat bij intensieve personalisatie in Sitecore vaak een uitdaging is.

4. Niets kan de combinatie van Sitecore Analytics en GA verslaan

Tot slot ging een aantal talks over het gebruik van Sitecore Analytics. Een onderdeel van Sitecore waar menig marketeer een haat-liefde verhouding mee kent. De tool is geweldig in staat om terug te geven hoe bepaalde profielen presteren, welke patronen het meest herkend worden en wat de potentie van een bezoeker is o.b.v. zijn opgebouwde engagement value. Echter blijft het gemis aan flexibiliteit en customization zonder de hulp van een developer. Op dat gebied heeft Google Analytics, mét de toevoeging van een Google Tag Manager, een voorsprong.

De conclusie die daaruit, wat mij betreft, getrokken kan worden is dat een ‘best-of-both-worlds’ situatie onverslaanbaar blijft. Wij maakten eerder voor meerdere klanten een combinatie tussen beide databronnen, later meer daarover in een nieuwe blog. Sitecore voor de intelligentie op profielgebied en Google voor de analysekracht bij het bundelen van deze data.

Wrap-up

Het Symposium bracht weinig nieuwe inzichten aan het licht, maar men heeft mooie ontwikkelingen voor de toekomst laten zien. De ontwikkelingen met betrekking tot de nieuwe features die zich de komende maanden zullen ontplooien zijn interessant om te gaan volgen. Zowel vanuit het inhoudelijk aspect áls de mate van extra impact die deze functionaliteiten kunnen leveren. Het daadwerkelijk werken met de nieuwe functionaliteiten gaat meer inzicht geven in de bruikbaarheid hiervan. Ik kijk in ieder geval uit naar de eerste de experimenten met Horizon.

Reacties

 

Verder praten over het vergroten van jouw online succes?

Direct contact

Neem contact met ons op!