Haal alles uit je marketingbudget: start met CRO

| blog

Je denkt dat je het maximale uit je marketingbudget haalt, maar doet niks met Conversie Ratio Optimalisatie (CRO). Haal je dan echt álles uit jouw investering?

Wat is CRO?
CRO staat voor Conversie Ratio Optimalisatie. Zoals de naam al zegt, is het doel van CRO om meer conversies te krijgen. Conversies kunnen heel divers zijn. Meestal zullen dit verkopen (webshops/ e-commerce websites) of aanvragen (lead generation websites) zijn. Kort gezegd, conversie draagt bij aan het succes van jouw bedrijf!

Met CRO gaan we kijken hoe we de conversie kunnen verbeteren. Gaan bezoekers meer bestellen wanneer we een paar duidelijke USP (Unique Selling Points) in de buurt van de bestelbutton plaatsen? Stijgt de gemiddelde orderwaarde wanneer we verwante producten in de winkelmand tonen? Of vullen meer bezoekers een formulier in wanneer ze minder afgeleid zijn? Dit zijn allemaal vragen die we kunnen beantwoorden met CRO.

Om CRO succesvol uit te voeren, is het belangrijk om enkele vragen te beantwoorden:

  • Wie is de bezoeker van je website?
  • Waar komt de bezoeker voor?
  • Wat doet de bezoeker daadwerkelijk?
  • Waarom doet de bezoeker dit?
     

Het liefst wil je dat de antwoorden op al deze vragen overeenkomen met wat jij wil, je ideale proces. Helaas is dit niet altijd het geval. Sommige bezoekers haken af en volgen zo dus niet het proces wat jij voor ogen hebt. Om hier goed op in te kunnen spelen, is het belangrijk dat je weet waar de bezoeker in dit proces afhaakt. En misschien nog belangrijker, waarom doet de bezoeker dit? Wanneer je de waarom weet, kun je hierop inspelen en de bezoeker richting je ideale proces helpen of eventuele belemmeringen wegnemen.

Wat levert CRO mij op?
CRO kan veel bijdragen aan het succes van je website. Op een succesvolle website gaan bezoekers meer converteren. Wanneer bezoekers meer converteren, helpt dit je bedrijf met haar doelen. Uiteindelijk betekent dit dus meer omzet en winst voor je bedrijf. Natuurlijk is CRO niet de heilige graal en moet je niet je andere online marketingactiviteiten gaan verwaarlozen. Echter is het advies wel om aandacht te besteden aan CRO voordat je jouw andere online marketingactiviteiten veel aandacht gaat geven.

Waarom kun je beter starten met optimaliseren dan met extra traffic genereren?
Bij online marketingactiviteiten denk je al snel aan meer traffic naar je website halen. Bijvoorbeeld aan adverteren (zoals SEA, Display), content creatie (social media, blogs) en je website optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Al deze activiteiten kosten vaak veel geld en tijd. Het is zonde om veel van je tijd en geld te investeren om verkeer te sturen naar een site die niet geoptimaliseerd is voor conversie.

CRO Conversie Ratio Optimalisatie versus advertenties extra bezoekers

Je kunt het vergelijken met een fysieke winkel. Wanneer bezoekers je winkel bezoeken, wil je natuurlijk dat zij het bezoek zo goed mogelijk ervaren. Zo ga je dus niet al je producten in één bak gooien waar bezoekers zelf mogen graaien. Nee, je wilt juist dat je bezoekers alles makkelijk kunnen vinden en niet te veel afgeleid worden. Daarnaast moeten ze met zo min mogelijk moeite een product kunnen pakken, hiermee naar de kassa lopen om het vervolgens te kopen.

Met een website gaat dit net zo. Je wilt dus niet dat bezoekers op je website eindeloos moeten klikken, scrollen en zoeken om iets te kunnen doen of vinden. Hoe makkelijker je het maakt voor je bezoekers om iets te doen wat jij wilt, hoe eerder (en vaker) zij dit gaan doen.

Betere gebruikerservaring voor jouw klanten
Wanneer je CRO zorgvuldig, datagericht en dus goed uitvoert, zorg dit voor een win-winsituatie, hoe cliché dit ook klinkt. Met het goed uitvoeren van CRO, zorg je namelijk niet alleen voor meer conversies, maar ook dat jouw bezoekers een betere gebruikerservaring krijgen. Als jouw webshop of website gemakkelijk te gebruiken is, krijgt de gebruiker een prettige ervaring met jouw bedrijf.

Alles uit je marketingactiviteiten halen? Begin met CRO
CRO is een must voor iedereen die serieus bezig is met conversies op een website. Daarnaast is het niet verstandig om veel tijd en geld te investeren om bezoekers naar een website te sturen, waar ze onnodig gaan afhaken. Begin daarom met het op orde maken van je website om zo het meeste uit je online marketingactiviteiten te halen.

Klinkt dit als iets wat jij ook wilt? Bij Colours willen we je graag helpen! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Reacties

 

Verder praten over het vergroten van jouw online succes?

Direct contact

Neem contact met ons op!